Getting Scrum...

Door Ivo van Ham op donderdag 08 oktober 2015
Eigenaar, projectmanager

Steeds vaker wordt er gepraat én geschreven over de scrum-methode: een werkwijze waarbij het eindresultaat van tevoren niet exact wordt uitgedacht. Bij Getting Social zijn we erg fan van de scrum-methode. We laten hier dan ook graag onze eigen visie op los…

Scrum à la Getting Social

Hoe weet je of het product dat je in gedachten hebt daadwerkelijk aan al je wensen voldoet? Hoe weet je of het product aanslaat bij je doelgroep? Hoe weet je dat de genomen beslissingen de juiste zijn? Juist, door te testen, al gaandeweg de resultaten te bespreken en hier het verdere proces op aan te passen. Dit is precies waar onze scrum-methode op gebaseerd is. Binnen de scrum-methodiek bepaal je van tevoren het budget en de doorlooptijd, maar het eindresultaat kan naar aanleiding van nieuwe ideeën, ontdekkingen en ervaringen in ieder stadium van het proces nog veranderen. Kenmerkend voor onze scrum-methodiek zijn:

  • Nauw contact met de klant
  • Verder bouwen op voortschrijdende inzichten
  • Vertrouwen

Wanneer we samen met een klant beslissen om de scrum-methodiek toe te passen, worden er sprints gedefinieerd. Sprints kun je zien als stappen die genomen moeten worden om tot een eindresultaat te komen. Per sprint wordt bepaald wat er gedaan moet worden en in welk tijdsbestek. Je kunt het zien als korte, intensieve periodes van samenwerking waarin wij nauw contact hebben met de klant en wekelijks samenkomen om de voortgang te bespreken. Voordat we met een sprint van start gaan, hebben we samen met de klant bepaald wat we gaan doen en hoe veel tijd daarvoor is. Aan het einde van de vastgestelde periode kijken we samen met de klant naar de resultaten en bepalen we wat de inhoud gaat zijn van de volgende sprint. Het kan namelijk zo zijn dat we tijdens het bespreken van de resultaten tegen dingen aanlopen en hierdoor nieuwe ideeën of ervaringen opdoen. Op basis hiervan kan worden besloten om linksom te gaan in plaats van rechtsom. De exacte inhoud van een volgende sprint wordt daarom pas gedefinieerd wanneer de voorgaande sprint gerealiseerd is. Dit betekent dat het hele proces is gebaseerd op voortschrijdende inzichten. Doordat we tussentijds veel met de klant om de tafel zitten, begrijpen we elkaar beter en krijgen we beiden een steeds beter beeld van het eindresultaat. Een eindresultaat waar we samen met de klant naar toewerken. Vertrouwen vormt daarom een belangrijke basis voor de scrum-methode. 

Scrum vs. Waterval

Het tegenovergestelde van de scrum-methode is de welbekende waterval-aanpak. Kenmerkend hiervoor is dat plannen compleet worden uitgeschreven, strategieën worden uitgetekend en functionaliteiten worden bepaald. Kortom, van tevoren is exact bekend wat het eindresultaat gaat worden. Daarnaast is een groot verschil met de scrum-methode dat de klant aangeeft wat hij wil, waarna wij vervolgens aangeven wat de kosten zijn. Bij de scrum-methode geeft de klant aan wat zijn budget is en geven wij aan wat we daarvoor kunnen realiseren. In principe is er niks mis met de waterval-aanpak, maar wat we vaak zien is dat de klant na het bouwen van het product dingen ziet die hij graag net iets anders had willen hebben. Het nadeel hiervan is dat dit achteraf extra tijd kost om aan te passen en dus ook extra geld. Wanneer je er gaandeweg achterkomt dat iets toch beter anders aangepakt kan worden, kun je daar bij de scrum-methode gemakkelijker op inspelen.

Wanneer scrum, wanneer waterval?

Of we het nu hebben over de scrum-methode of de waterval-aanpak; geen van de twee is goed of fout. Welke werkwijze wij prefereren hangt af van de klant én de vraag van de klant. Wanneer klanten precies willen weten hoe het product eruit komt te zien en/of hun idee(ën) goed hebben uitgekristalliseerd, is de waterval-aanpak aan te raden. Met de specificaties die de klant op papier heeft gezet kunnen wij aan de slag om het product te realiseren. Wanneer de klant echter een ietwat complexer idee heeft en zelf nog geen volledig beeld heeft van het eindresultaat is de scrum-methode handig om mee te werken. Kortom, voor beide methodes valt iets te zeggen.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!