Communities in opkomst!

Door Richard Heesen op dinsdag 30 juni 2015
Eigenaar, online strateeg

De afgelopen tijd merken we dat bedrijven steeds meer geïnteresseerd zijn in online communities. Blijkbaar begint het dan toch een beetje te leven en worden mensen hier steeds nieuwsgieriger naar… Om deze reden wordt het dan ook tijd om onze passie voor communities te delen.
 

Het begin van communities bij Getting Social

Outfox, dat is waar het voor ons eigenlijk allemaal begonnen is. Outfox was een online platform dat door Marcel in zijn studententijd is ontwikkeld om HBO en WO studenten te koppelen aan het bedrijfsleven door middel van opdrachten die zij konden uitvoeren. Met behulp van dit online platform werden kennis en denkkracht verbonden met vragen uit het bedrijfsleven wat leidde tot een succesvolle community. Nadat Marcel zijn ideeën over deze community met mij deelde zijn we samen Getting Social begonnen.
 

Wat zijn communities?

Wat zijn communities nu eigenlijk? Wanneer mensen vragen wat Getting Social nu precies doet is mijn antwoord: “Getting Social legt digitale verbindingen tussen mensen met behulp van online platformen.” Wanneer de behoeftes van mensen in een online omgeving met elkaar verbonden kunnen worden, ontstaat er een community. Het is net zoals de telefoniste van vroeger; zij wist welke stekkers ze waar in moest stoppen om mensen met elkaar te verbinden. Getting Social bouwt communities waar deze verbanden door én voor mensen worden gelegd.
Kort samengevat brengt een community dus groepen mensen (hierbij kun je denken aan allerlei verschillende soorten groepen: klanten van een bedrijf, leden van een vereniging, werknemers, jongeren en ga zo maar door) in een online omgeving met elkaar in contact. Het voornaamste doel hierbij is het uitwisselen van informatie. Een community is dus interactief en moet daarom onderhouden worden; interactie is nu eenmaal mensenwerk.
 

Waarom communities?

Om competitief te blijven is het nodig dat moderne organisaties meer social worden. Hierdoor kun je (potentiële) klanten namelijk aan elkaar en aan jouw bedrijf of merk binden wat uiteindelijk kan leiden tot meer verkoop, meer omzet en hogere opbrengsten. Maar voordat het op meer verkopen aankomt, zijn er nog wat tussenstappen. Zo kunnen communities zorgen voor:   

  • Het bereiken van meer loyale ambassadeurs om je organisatie te positioneren;
  • Het verbeteren van klantondersteuning en self-service;
  • Een snellere ontwikkeling en innovatie door betere samenwerking en communicatie in de verschillende teams;
  • Een verhoging van de betrokkenheid bij interne en externe stakeholders.
     

Hoe ontwikkelen we communities bij Getting Social?

Allereerst wordt besproken wat de wensen van de klant zijn, zodat wij daar onze ideeën op los kunnen laten gaan. Vervolgens wordt er een (tijds)planning gemaakt: wat doen we wanneer en welke kosten zijn daaraan verbonden? Hierna gaan we aan de slag door stap voor stap de ideeën te realiseren. Net als voor de ontwikkeling van onze andere producten maken we hierbij gebruik van Drupal. Met behulp van Drupal is het namelijk eenvoudig om met de beschikbare modules een community exact naar de wensen van de klant in te richten. Het inrichten doen we aan de hand van verschillende applicaties. Hieronder volgt een lijstje met voorbeelden van applicaties die onderdeel kunnen zijn van een community:

  • Leden- en gebruikersprofielen;
    Uitgebreide profielen waarmee leden zich kunnen presenteren en het kunnen zoeken en filteren tussen deze profielen, zodat leden elkaar snel kunnen vinden.
  • Groepen; 
    Subgroepen binnen de community vormen, zodat informatie beter aansluit op de leden. 
  • Evenementen;
    Evenementen promoten en jezelf op aanwezig kunnen zetten, zodat leden kunnen zien wie er komen.
  • Notificatie; 
    Het toevoegen van notificaties voor gebruikers bij nieuwe content, nieuwsbrieven en dergelijke en verspreiding van nieuwe content binnen de community, bijvoorbeeld via e-mail of social media. 
  • Dashboards;
    Het creëren van dashboards voor beheerders, zodat relevante statistieken met betrekking tot het gedrag van gebruikers en inhoud verzameld kunnen worden.
     

Hoe ziet een community er in de praktijk uit?

Om een beter beeld te geven van communities, zal ik een praktijkvoorbeeld beschrijven van een community die Getting Social voor een klant gerealiseerd heeft.

Partner community - Het Catering Platform
Het doel dat het Catering Platform voor ogen had, was het ontzorgen van zelfstandige cateraars in hun dagelijkse werkzaamheden en hen stap voor stap helpen groeien door te helpen met nieuwe recepten, menuplanningen, productaanbiedingen, schoonmaakroosters, etc. Daarbij wil het Catering Platform haar eigen fans krijgen, relaties opbouwen en nieuwe leden vinden. Getting Social ontwikkelde daarom een online platform voor de leden waar communicatie en interactie op de voorgrond staan. Op de site kan men informatie vinden en plaatsen over recepten, ervaringen, diensten, evenementen, groothandels, etc. Daarnaast is er een forumgedeelte en een chatfunctie om met andere partners in contact te komen.

Zoals uit bovenstaand voorbeeld ook blijkt, zijn communities echt maatwerk. Iedere community wordt dan ook op de wensen van de klant afgestemd. Na de ontwikkeling wordt de community vaak samen met de leden doorontwikkeld, op basis van gebruikersgedrag, - participatie en -onderzoek.

Ben je of denk je geïnteresseerd te zijn in het hebben van een community voor jouw bedrijf of organisatie? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek, waarin we de mogelijkheden zullen bespreken.
info@gettingsocial.nl | 040-2180599

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!