Wat is long tail SEO?

Wat is Search Engine Optimization?

Nog niet zo lang geleden maakten we er nog een sport van om websites vol te stoppen met keywords, waarbij Google Rankings het scorebord was van deze continu durende race. Het willen scoren op short tail keywords is echter niet meer de meest effectieve SEO manier.

Met de komst van Google Instant (het automatisch aanvullen van de zoekopdracht), zoekt de internetgebruiker veel meer gedetailleerd. Ruim 70% procent van de Google zoekopdrachten is long tail (bron: SEOmoz). Dit betekent dat een zoekopdracht uit meer dan vier woorden bestaat. Er wordt niet simpelweg gezocht op het woord ‘laptop’, maar bijvoorbeeld op 'lichte laptop lange batterijduur’.

De voordelen van long tail SEO: Long tail seo

  1. Adverteren op een longtail zoekopdracht is goedkoop. Algemene kernwoorden zoals 'schoen' zijn prijziger dan meer beschrijvende zoekopdrachten zoals 'rode Nike mannen sportschoen'.
  2. Een langere zoekopdracht brengt minder concurrentie met zich mee. Omdat de internetgebruiker specifieker zoekt, is de kans groter dat hij op jouw website klikt. Wanneer iemand zoekt op 'sushirestaurants in Breda met vrienden', worden restaurants in andere steden al uitgesloten.
  3. Long tail SEO leidt to meer conversie. De gebruiker zoekt een specifiek product, waardoor de kans groter is dat hij overgaat tot een aankoop als hij het product gevonden heeft. 

Contentcreatie is de gemakkelijkste manier om te kunnen scoren op long tail zoekopdrachten. Het meest geschikte middel om content te creëren op verschillende onderwerpen is bloggen. Maar let op: je kunt niet zomaar ieder onderwerp oppervlakkig bespreken. Het is van belang dat je gedetailleerd en diepgaand schrijft. Maak bijvoorbeeld geen blog met een onderwerp als: ‘Wat is SEO?’, deze horen thuis in een kennisbank of FAQ. Gebruik in je blog meer concrete onderwerpen zoals: ‘Hoe optimaliseer ik mijn website voor zoekmachines?' of 'Hoe behaal ik meer conversie uit mijn website?'. Lezers van je blog hebben vaak al de basisinformatie, dus hou het spannend voor ze.

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!