Wat is SEM?

Vergroten van de vindbaarheid

Search Engine Marketing (SEM) heeft als doel webpagina's vindbaar te maken voor de internetgebruiker bij zoekmachines. Het is dus de bedoeling dat door middel van SEM een webpagina een prominente plaats krijgt in de zoekresultaten wanneer een gebruiker zoekt op de voor die pagina relevante zoektermen. Iedereen wil een zo goed mogelijke plaats in de zoekresultaten, dus er is veel concurrentie. 

SEM is op te delen in Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertisting (SEA). Dit zijn twee heel verschillende marketingmiddelen. Dit kun je zien in het schema hieronder, waarbij PCC staat voor SEA.  

Voordelen van SEO

  1. Toegevoegde waarde op lange termijn 
  2. Meer zichtbaarheid, branding en bewustzijn

Nadelen van SEO

  1. Lastig te kwantificeren
  2. Het is veel werk een goede SEO op te bouwen
  3. Het kost veel tijd, je doet het niet even snel tussendoor

Voordelen van SEA

  1. Snel opgezet
  2. Goed meetbaar en kwantificeerbaar
  3. Er is minder onderzoek en ontwikkeling nodig

Nadelen van SEA

  1. Een beetje prijzig
  2. Gevoeligheid voor advertentie-blindheid

Search Engine Marketing

Het verschil tussen SEO en SEA gevisualiseerd

Wanneer je bezig bent met SEO, probeer je de organische zoekresultaten in de zoekmachine te beïnvloeden. Dit zijn de resultaten in het groene kader in onderstaande afbeelding. De resultaten in de rode kaders, die vallen onder SEA. Met SEA betaal je voor je plekje, net zoals een advertentie in de krant. Het verschil met de krant is dat je bij online adverteren veel gerichter kunt adverteren. Je bereikt mensen die al op zoek zijn. 

Het verschil tussen SEO en SEA   

Direct contact opnemen? |

Op zoek naar professionals die zowel verstand hebben van business als web? Stuur ons gerust een bericht of kom langs voor een gratis adviesgesprek!